دنبال کننده ها

۱۳ خرداد ۱۴۰۳

از قتیبه تا آسید ابرام

قتیبه بن مسلم باهلی سردار خونخوار حجاج بن یوسف ، چندین هزار نفر از ایرانیان را در خراسان و ماورا النهر کشت و در یکی از جنگ ها بسبب سوگندی که خورده بود آنقدر از ایرانیان کشت که از خون آنها آسیاب گردانید آنگاه ‌‌زنان و دختران ایرانی را به لشکر عرب بخشید .
اما پس از کشته شدنش ، قبر آن شقی ازل و ابد را زیارتگاه کردند و مردمان همواره برای تقرب به خدا و قضای حاجات ! تربت آن « شهید » را زیارت میکردند( بیست مقاله- علامه قزوینی- جلد نخست )
قتیبه یکی از تازیان خونخوار بود که پس از کشتار ایرانیان در خراسان و‌ماوراالنهر ، حاکم خراسان شد و با فتح ماوراالنهر مرزهای خلافت اسلامی را تا آنسوی فرارود گسترد .
او قدرت تازیان بر تخارستان را استحکام بخشید و بخارا و خوارزم و سمرقند ‌ و سغد را تسخیر کرد وسرانجام در فرغانه توسط لشکریان خود به قتل رسید و به ژرفای دوزخ پرتاب شد .
بنا بنوشته ابوریحان بیرونی وقتی این سردار خونخوار تازی برای دومین بار خوارزم را باز گشود هرکس را که خط خوارزمی می نوشت و ازتاریخ و علوم و اخبار پیشینیان آگاهی داشت از دم تیغ گذرانید و موبدان و هیربدان قوم را هلاک کرد و کتابهای شان یکسر بسوزانید و تباه کرد تا آنکه مردم رفته رفته « امی » ماندند و از خط و کتابت بی بهره گشتند و اخبار آنها فراموش شد و از میان رفت .
حالا اگر دیدید فردا پس فردا از جنایتکار پلیدی همچون ابراهیم رییسی شهیدی ساختند و بقعه و بارگاهی بپا کردند بدانید که قتیبه دیگری را به خاک سپرده اند که جز لعن و نفرین نثارش نخواهید کرد
May be an image of 6 people, Bactrian camel and text
See insights and ads
All reactions:
Miche Rezai, Banoo Saberi and 66 others

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر