دنبال کننده ها

۲۶ بهمن ۱۴۰۲

شاخ نبات

ما ایرانی ها در افسانه سازی و افسانه پردازی و باور به موهومات بی همتا هستیم . افسانه هایی میسازیم - یا افسانه هایی برای ما میسازند - تا به خواب رویم.
افسانه های عجیب و غریبی در باره حافظ و سعدی و بابک خرمدین و نادر شاه و شاه عباس و امامان شیعه و شمس تبریزی و پورسینا و زکریای رازی و مشایخ صوفیه ساخته ‌و پرداخته اند تا همچنان در خواب خوش بمانیم و با توسل به همین افسانه های واهی به این باور برسیم که : دستی از غیب برون آید و کاری بکند .
در همین دوران معاصر افسانه هایی در باره رضا شاه و محمد رضا شاه ‌و کاشانی و تختی و تیمسار فلانی و سرلشکر بهمانی ساخته اند که آدمی حیران میماند و از خودش می پرسد با اینهمه قهرمانی ها چگونه است که ما همچنان پای در گل مانده ایم ؟
یکی از همین افسانه ها داستان شاخ نبات حافظ است که به شکل ها ‌و شیوه های گوناگون بازگو میشود و اینکه حافظ معشوقه ای بنام شاخ نبات داشته است و در تب عشق او میسوخته است و اینهمه بیتابی های عاشقانه ای که در سراسر غزل هایش موج میزند بازتاب همان عشق جانسوز جگر سوز است . و چنین است که بهنگام فال گیری از دیوان حافظ او‌را به شاخ نباتش سوگند میدهیم که فال ما راست در آید در حالیکه با خواندن چهار خط دیوان حافظ از زبان خود او می شنویم که اصلا معشوقه ای یا دلبری بنام شاخ نبات وجود نداشته و هر آنچه در این باره گفته اند افسانه و افسونی بیش نیست.
از نظرگاه عوام ، شاخ نبات معشوقه فرضی حافظ است و این غزل های ناب عاشقانه ناشی از ناکامی های حافظ در وصال محبوب بوده است در حالیکه خود شعر حافظ به عریانی نشان میدهد که منظور حافظ از شاخ نبات معشوقه یا دلبر خیالی او نیست بلکه منظورش قلم و کلک اوست ، یعنی قلم و‌کلکی که از آن نبات و شهد و شکر میریزد . یعنی قلم و خامه ای که حافظ با آن اینهمه شعرهای شکرین مینویسد :
آنهمه شهد و شکر کز سخنم میریزد
اجر صبری است کز آن شاخ نباتم دادند
مراد حافظ از شاخ نبات همان شاخه نبات است - یعنی شاخه ای از گیاه یا قلم نی که از آن شهد و شکر میریزد -
حافظ میفرماید بشکرانه صبر و‌استقامتی که در تحمل رنج داشته ام مرا شاخ نبات یا قلمی داده اند که بیاری آن چنین غزل های شیرین خوشگواری می سرایم و می نویسم
حافظ در جای دیگر میفرماید :
حافظ! چه طرفه شاخ نباتی است کلک تو
کش میوه دلپذیر تر از شهد و شکر است
در مورد قرآن خوانی حافظ هم افسانه ها ساخته ‌و پرداخته اند که باید در فرصتی دیگر به آن نیز پرداخت
( البته این را هم به قید قسم جلاله اعلام کنم که مرا اهلیت و صلاحیت ورود به هزار توی شگفت انگیز جهان فراخ اندیشه های حافظ نیست و فقط همچون شاگردی کنجکاو قدمی در این جهان پر رمز و راز زده ام واز همه استادان و‌حافظ پژوهان پوزش میخواهم )
May be an image of monument
See insights and ads
All reactions:
Nasser Darabi, Ali Khoshvaght and 6 others

۲۵ بهمن ۱۴۰۲

شب والنتاین

شب والنتاین دلم بیش از هر چیز برای مادرم تنگ است
مادری که سال هاست زیر خاک خوابیده است
دلم میخواست زنده بود و لحظه ای صدایش را می شنیدم که میگفت : پسرجان ! کی بر میگردی ؟
چهل و‌چند سال پیش از بوئنوس آیرس برایش دارو میفرستادم . بیمار بود ‌‌و داروهایش ایران گیر نمیآمد. ایران جنگ بود . آقای امام میخواست برود کربلا و سرزمین قدس را بگیرد . نمیدانم گرفت یا نه ؟
مادر از دست رفت . مادر هنگامی در گذشت که من آواره کشورها و قاره ها بودم
دلم میخواهد مادر زنده بود و میگفتم چقدر دوستش دارم . چقدر بی او تنهایم . چقدر بی او بی پناهم .
والنتاین بر تو مبارک مادر جان
See insights and ads
All reactions:
Susan Azadi, Farhad Ghasemzadeh and 147 others

۲۳ بهمن ۱۴۰۲

میکی ماوس

دوره آن خدا بیامرز - که الهی نور به قبرش ببارد - ما یک رفیقی داشتیم که در هر انتخاباتی به مش غضنفر رای میداد
می پرسیدیم : مش غضنفر دیگر کیست ؟
میگفت : این فضولی ها بشما نیامده !
یک دایی مم رضا هم داشتیم که رفته بود جلوی صندوق رای گیری دست به سینه تعظیم غرایی کرده بود و گفته بود السلام علیک یا ذریه رسول الله ! السلام علیک یا ثامن الحجج علی بن موسی الرضا .
قاپوچی باشی ها سرش داد کشیده بودند که مرتیکه پدر سوخته، داری انتخابات را مسخره میکنی ؟
گفته بود : نه آقا جان ! مسخره کدام است ؟ معجزه ای که ما از این صندوق دیده ایم از حضرت ثامن الائمه ندیده ایم ! کدام معجزه از این بهتر که ما به مش حسن رای میدهیم اما نام کبلایی حسین از صندوق بیرون میآید ؟
از شما چه پنهان ما خودمان هم
یکبار که مجبور به رای دادن شده بودیم به صمد آقا رای دادیم.
حالا هم که دوباره مجبوریم
اینجا در ینگه دنیا در این انتخابات شرکت بکنیم نمیدانیم به یکی از این شاشوهای مافنگی- که نمی توانند شلوار خودشان را بالا بکشند- رای بدهیم یا به میکی ماوس؟ شاید هم به مرحوم ال کاپون رای دادیم !
اگر یادتان مانده باشد و خدای ناکرده مثل ما به بلای فراموشی و‌نسیان مبتلا نشده باشید در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بیش از ۱۶۱ هزار نفر از اهالی محترم فلوریدا بجای هیلاری کلینتون و دانولد ترامپ به جناب میکی ماوس رای داده بودند ( نقل از مجله تایم ) ، ما هم به کوری چشم حسودان رفته بودیم به خانم جنیفر لارنس رای داده بودیم تا چشم حسودان بترکد.
خدا را چه دیدی ؟ امسال هم شاید رفتیم به همین خانم جنیفر لارنس رای دادیم . اگر چه ممکن است چیزی از سیاست و میاست نداند اما هر چه باشد آدم از دیدن آنهمه زیبایی و عشوه گری و ملاحت اش کیف میکند و هر لحظه نگران نیست مبادا تلنگش در برود و گهگاه یک فقره بادهای مشکوک از خودش صادر بفرماید
May be an image of 1 person and blonde hair
See insights and ads
All reactions:
Parviz Sadrian, Bijan Abhari and 13 others