دنبال کننده ها

۲ اسفند ۱۳۹۳

آدم داریم تا آدم .....

یکی از یکی پرسید : اسمت چیست ؟
گفت : رحمان ! خودت اسمت چیست ؟
گفت : عبد الرحمان
گفت : درست شد . قوم و خویش در آمدیم .  عبدش ول ؛ الرحمانش سر بسر !
این را گفتم تا یکی دو تا داستان برایتان بگویم بلکه حوصله تان سر نیاید .

در افغانستان ؛ یکی از بندگان به به گوی ببوی حضرت باریتعالی - از آن آدم های آسمان جل آس و پاسی که زمین فرش شان است و آسمان لحاف شان و از زور بی کفنی زنده اند - دختر هفت ساله خود را بعنوان خمس  به ملای هفتاد و چند ساله روستایش بخشیده است و  گفته است دست ما دامن شما  روز قیامت !!
این آقای مستضعف الممالک  به خبر نگار بی بی سی گفته است : چون آهی در بساط نداشتم تا خمس امسالم را کار سازی کنم  دختر هفت ساله ام را به ملای ده داده ام تا در آن دنیا شفیع گناهانم بشود و مرا به  روضه رضوان برساند .
ناصر خسرو حق داشته است که میگفت :
ز دانا مویی ارزد بر جهانی
نیرزد صد سر نادان به نانی

در امریکا اما ؛ یک خانم هشتاد و چند ساله امریکایی بنام  " روث " یک میلیون دلار از دارایی خود را به یک مجله ادبی در شیکاگو بخشیده است تا این مجله که در آستانه تعطیلی بود  از انتشار باز نماند .
سر دبیر مجله میگوید : خانم روث در یکی دو سال گذشته تعدادی از شعر ها و سروده های خود را برای ما فرستاده بود که هیچکدام شان در مجله ما چاپ نشدند

در ایران اما ؛ پدر همسرم - جناب آقای حاج علی اصغر خان - تمامی ملک و املاک و خانه و زندگی و پول و طلا و جواهراتی را که طی هفتاد سال عمرش فراهم کرده بود یک قلم به آقای حسین بن علی علیه السلام  بخشید تا در آن دنیا شفیع گناهانش بشود و یکی از غرفه های چهار نبش بهشت را با حور و غلمان برایش فراهم کند .
جالب اینجاست که بیچاره پدر همسر من در تمامی عمرش غیر از نماز و روزه و ذکر و زیارت و اشک ریزی برای شهیدان کربلا  هیچ گناه دیگری مرتکب نشده بود !
مولانا حق دارد که میگوید :
آب از سر تیره است ای خیره خشم
پیش تر بنگر ؛ یکی بگشای چشم .

۱ اسفند ۱۳۹۳

جهان را به آهن نشایدش بستن

این شعر را ناصر خسرو قبادیانی  - آن آواره یمگانی - بیش از هزار سال پیش سروده است که میفرماید : به ضرب توپ و تانک و موشک و چاقوکشان جان بر کف نمیتوان مملکت را اداره کرد . بخوانید : 

به چشم نهان بین  نهان جهان را 
که چشم عیان بین نبیند نهان را 
نهان در جهان چیست ؟ آزاده مردم 
ببینی نهان را نبینی عیان را 
جهان را به آهن نشایدش بستن 
به زنجیر حکمت ببند این جهان را 
مخور انده خان و مان  چون نماند 
همی خان و مان تو سلطان و خان را 
به خاک کسان اندری ؛ پست منشین 
مدان خانه خویش خان کسان را 

نام ها .... شهرها
داشتم با خودم فکر میکردم که اسم های آدمها رابطه تنگاتنگی داردبا سرزمینی که در آن بدنیا آمده اند
مثلا نام هایی چون بیوک ، احد ، اروج ، قارداشعلی ، الله وردی، اولدوز و امثالهم که در نواحی آذربایجان بکار میرود اصلا در صفحات شمالی ایران وجود ندارد، در عوض در مناطق شمالی ایران نام هایی همچون گل آقا ، گداعلی ، بمانی ، گلنسا ، آفاق و امثالهم مرسوم است که در دیگر شهرهای ایران وجود ندارد 
این هم از کشفیات امروز آقای گیله مرد

واو.....
آقا ! ما از این حرف " واو " بدمان میآید ، بدجوری هم بدمان میآید
آدمیزاد بایک حرکت ناگهانی این واو لعنتی در یک چشم بهم زدنی از " فرودست " به " فرا دست " تبدیل میشود اما انگاری این واو پدر سوخته نمی خواهد کون مبارکش راتکان بدهد ! 
آی ...ای واو بی صاجب مانده ! نمیشود تکانی به خودتان بدهید تا میلیون ها فرو دست وامانده به " فرا دست " تبدیل بشوند ؟
الهی زیر ارابه اجل بروی ای واو بی پدر و مادر حرامزاده !

۲۹ بهمن ۱۳۹۳

این کفش های لعنتی

آقای جیم چهار سال پیش از همسرش آنجلا خانوم جدا شده است. یعنی فی الواقع آنجلا خانوم رفته است دادگاه و بجای آنکه بگوید مهرم حلال جانم خلاص  ؛ دار و ندار آقای جیم را بمصداق مال مفت از عسل هم شیرین تر است بالا کشیده و از هضم رابع هم گذرانیده و بیچاره آقای جیم را جان گرو جامه گرو فرستاده است غاز چرانی .
آقای جیم ؛ حالا بعد از چهار سال ؛ انگاری که از خواب زمستانی و سیلی روزگار بیدار شده باشد رفته است دادگاه و از عیال سابقش شکایت کرده است و کار به آژان و آژان کشی و وکیل و وکیل بازی کشیده است .
آقای جیم در شکایت نامه اش مدعی شده است که همسر سابقش میباید نیمی از کفش هایی را که در طول سالیان دراز با پول او خریده و در خانه اش انبار کرده است به او برگرداند .
دادگاه البته به نفع آقای جیم رای داده است اما خانم سابق آقای جیم - سرکار خانم آنجلا خانوم - پایش را توی یک کفش کرده است که همه کفش ها را لنگه به لنگه به آقای جیم خواهد داد .
ظاهرا هیچ قانونی هم وجود ندارد که سرکار خانم آنجلا خانوم را وادار کند از خر شیطان پیاده بشود و اینطوری آقای جیم بیچاره را نچزاند .
یادتان میآید آن ضرب المثل فارسی را که :
یا مکن با فیلبانان دوستی
یا بنا کن خانه ای فیل توش بره !!

۲۷ بهمن ۱۳۹۳

هر که بیش دارد چشم به کفن درویش دارد

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل - یونیسف - میگوید : از هر چهار کودک در کشورهای اروپای شرقی و آسیای مرکزی ؛  یکی از آنها در فقز مطلق بسر می برد و در برخی از فقیر ترین کشورهای آسیای میانه ؛ چهار کودک از هر پنج کودک در فقر زندگی میکنند .
این کودکان در خانواده هایی زندگی میکنند که در آمد روزانه آنها کمتر از دو دلار است و آنان از دسترسی به آب آشامیدنی سالم ؛ آموزش و پرورش ؛ تغذیه سالم  ؛ و خدمات درمانی محروم هستند .
یونیسف میگوید : یکی از دلایل وجود اینهمه کودکان بی سرپرست در کشورهایی چون بلغارستان ؛ رومانی ؛ روسیه  و سایر کشور های اروپای شرقی که در یتیم خانه ها هستند این است که پدران و مادران آنها توانایی تغذیه و نگهداری شان  را ندارند و آنان را در خیابانها رها میکنند .
در همین حال سازمان ملل میگوید :  دو در صد از مردم جهان بیش از نیمی از ثروت کل دنیا را در اختیار دارند و اگر جمعیت جهان را ده نفر فرض کنیم 99 درصد ثروت کل دنیا در دست یکنفر و یک درصد مابقی در اختیار 9 نفر خواهد بود .
بنابراین انگار آن ضرب المثل ایرانی مصداق عینی پیدا کرده که : هر که بیش دارد چشم به کفن درویش دارد و معلوم میشود که میلیارد ها نفر از بندگان به به گوی حضرت آقای باریتعالی  - که نه در زمین بختی و نه در آسمان تختی دارند  - فی الواقع با سوزن سرگرم چاه کندن اند و دلخوشی شان این است که پس از مرگ شان لابد غرفه ای در طبقات بالای بهشت  با کلی حور و غلمان و سیب و انار و عسل و شراب به آنها خواهند داد  تا داد دل شان را از خوشی هاو لذاتی که در این دنیا از آن محروم بودند بستانند ؛ اما از کجا معلوم که پولداران اینجهانی ؛ غرفه های بهشت آنجهانی را پیشاپیش نخریده باشند و آنچه در آن دنیا نصیب بد بخت بیچاره های ببو خواهد شد دود کباب است نه کباب !

۲۶ بهمن ۱۳۹۳

بچه بنداز آی خره ...

به دستور آقای عظما  وزارت بهداشت ایران  چهار صد میلیارد تومان برای افزایش باروری اختصاص داده است تا جمعیت کشور به یکصد و پنجاه میلیون نفر برسد 
این هم شعری که این روز ها در ایران دهان به دهان میگردد : 
گفته آقای رییس زود بزان مردم شون ....یه قشون و دو قشون 
جوجه کش خونه بشه کشور مون ؛ چه محشره ......بچه بنداز آی خره 
بشه جمعیت مون بیشتر از حد نصاب ..... بی حساب و بی کتاب 
سه قلو یا شیش قلو باشه که دیگه بهتره .....بچه بنداز آی خره 
اگرم کشور ما خشک و همش بیابونه .....د نگیر تو بهونه 
چونکه جمعیت مون از چین و ماچین کمتره .....بچه بنداز آی خره 
با یکی و با دوتا نمیرسیم به پای چین ...تو بزا یک دو سه جین 
تو بزا ! چل تا بزا ! امر رییس کشوره ....بچه بنداز آی خره