دنبال کننده ها

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

ج مثل جنگ

ایالات متحده امریکا در سالی که گذشت بیش از ۸۷۷میلیارد دلار صرف امور نظامی و تسلیحاتی خود کرده و برای سال آینده مبلغ ۹۰۶ میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته است .
کشور چین با بودجه ای معادل ۲۵۰ میلیارد دلار و جمعیتی حدود یک و نیم میلیارد نفر در مقام دوم و عربستان سعودی با بودجه ای معادل ۶۸ میلیارد دلار و جمعیتی حدود سی و‌پنج میلیون نفر در رده سوم قرار دارند .
جالب اینجاست که بودجه نظامی عربستان از بودجه نظامی کشور پهناوری همچون هند که اکنون پر جمعیت ترین کشور دنیاست و جمعیت آن از یک و نیم میلیارد نفر گذشته است بیشتر است .
بودجه نظامی هند ۶۶میلیارد دلار است .
امریکا تا سال ۲۰۱۷ میلادی مبلغی معادل سه تریلیون دلار - یا به زبان ساده تر سه هزار میلیارد دلار - در جنگ عراق و افغانستان خرج کرده، یعنی حکومت سکولار صدام حسین را با به کشتن دادن پنجهزار سرباز امریکایی سرنگون کرده تا آخوند ها و آخوند زاده های کراواتی حکومت را در دست بگیرند و ولی فقیه شان هم آیت الله سیستانی باشد که میلیون ها دلار از امریکایی ها گرفته است تا دکان دو نبش دین فروشی اش را پر رونق کند .
امریکا سه تریلیون دلار در جنگ بیست ساله افغانستان خرج کرده است تا حکومت آدمخواران طالبانی را سرنگون کند و پس از بیست سال و دادن آنهمه تلفات جانی و ویرانی شهر ها و روستا ها حکومت را دوباره دو دستی تقدیم همان طالبانی ها کند .
اگر آقای امریکا این تیر و ترقه بازی ها و بمب اندازی ها را در عراق و افغانستان راه نینداخته بود با این سه تریلیون دلاری که خرج تیر و ترقه و موشک و خمپاره کرده است هر شهروند امریکا- از کودک شیر خواره تا فلان پیر و پاتال نود ‌ونه ساله - می توانست مبلغ ششهزار و سیصد دلار از دولت امریکا بگیرد و سوت زنان برود هواخوری . برود هاوایی . برود جزایر کاراییب . ( و لابد میدانید همین دیروز پریروز دولت امریکا ۹۶ میلیارد دلار برای اسراییل و اوکراین کمک نظامی ‌و تسلیحاتی فرستاده است )
گفته میشود در سطح جهان بطور رسمی و بر اساس بر آوردهای دقیق علمی دو تریلیون و دویست میلیارد دلار صرف آلات و ابزار آدمکشی میشود که چهل در صدش سهم امریکاست .
در حال حاضر نیروهای نظامی امریکا متشکل از دو میلیون و ۷۹ هزارو ۱۴۲نظامی و ۷۷۸ هزار و ۵۳۹ نفر غیر نظامی است .یعنی در مجموع حدود دو میلیون و نهصد هزار نفر در نیروهای دفاعی امریکا خدمت میکنند و بر اساس قوانین امریکا اگر این کشور با بحران جدی نظامی روبرو بشود می تواند همه جوان های هیجده تا ۲۵ ساله را به خدمت سربازی اجباری فرا بخواند (Draft)کما اینکه در هنگامه جنگ ویتنام این فراخوان را به اجرا در آورد که باعث شد کسانی همچون محمد علی کلی از رفتن به خدمت اجباری سر باز زنند ‌و مورد پیگرد قانونی قرار گیرند .
این را هم اضافه کنم که تعداد نظامیان امریکا از تعداد کل جمعیت شیکاگو - سومین شهر بزرگ امریکا پس از نیویورک و لس آنجلس -بیشتر است . شیکاگو دو میلیون و هشتصد هزار نفر جمعیت دارد .
طرح از : داریوش راد پور
May be a doodle of text
See insights and ads
All reactions:
Bejan Baran, Kian Kianersi and 4 others

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر