دنبال کننده ها

۴ مهر ۱۴۰۲

عادل شاه

عادلشاه افشار -یا همان علیقلیخان افشار - برادر زاده نادر شاه بود .
پس از اینکه نادر شاه در قوچان به قتل رسید او با قساوتی باور نکردنی تمامی فرزندان نادر از جمله رضا قلی میرزا و نصرالله میرزا و همه زنانش را به قتل رساند و فقط شاهرخ میرزا را زنده نگهداشت.
او بسال ۱۱۶۰ قمری در حالیکه ۲۴ سال داشت در مشهد بر تخت سلطنت نشست و ‌‌در مدت حکومت یکساله خود آغا محمد خان قاجار را اخته کرد .
او فقط توانست بر قسمتی از شرق ایران پادشاهی کند آنگاه توسط برادرش ابراهیم شاه افشار از سلطنت خلع شد.
همین آقای عادلشاه پس از رسیدن به پادشاهی مسئولیت قتل نادر شاه را بعهده گرفت و تمامی نوادگان نادر - یعنی سه پسر نادر شاه ، پنج پسر رضا قلی میرزا ، و هشت پسر نصرالله میرزا - را قتل عام کرد( اگر نامش ظالم شاه بود لابد نیمی از ملت ایران را از دم تیغ میگذرانید )
تنها شاهرخ نوه نادر شاه که چهارده سال داشت فرار کرد اما در حوالی مرو دستگیر شد و‌توانست با استفاده از نسب صفوی خود امان بگیرد.او را به کلات فرستادند ‌‌در آنجا زندانی شد .
شاهرخ بعد ها به چنگ آغا محمد خان قاجار افتاد و آنقدر شکنجه اش دادندتا محل دفینه ها و خزائن نادری در قلعه کلات نادری را بروز بدهد .
این آقای عادلشاه در مشهد ماند و به عیش ‌‌نوش پرداخت و برادر کوچکتر خودش ابراهیم خان را به فرمانروایی اصفهان و‌ مناطق غربی ایران بر گماشت.
ابراهیم خان پس از چندی اعلام استقلال کرد و به جنگ برادر خود عادلشاه رفت.جنگی در منطقه سلطانیه زنجان بین دو برادر در گرفت . عادلشاه شکست خورد و به تهران گریخت اما دستگیر و به ابراهیم خان تسلیم شد.
ابراهیم خان هم حق برادری را بجا آورد و عادلشاه را کور کرد ‌وبه مشهد فرستاد و در آنجا اعدام شد .
اینکه میگوییم تاریخ ایران شط خون است و تاریخ برادر کشی و‌پدر کشی و‌پسر کشی است به همین سبب است
البته از این نمونه ها بسیار است که یاد آوری آنها انسان را به جنون مبتلا میکند .
All reactions:
Nasrin Zaravar, Nasrollah Pourjavady and 124 others

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر