دنبال کننده ها

۲۳ فروردین ۱۴۰۲

زنده باد پول

(از یاد داشت های علم )
خبر رسید آیت الله حکیم طباطبایی که مرجع
شیعیان در عراق و قسمتی از ایران بود در گذشته اند .
ده دفعه شاید با شاهنشاه با تلفن بر سر مسائل مختلف که عزاداری باشد یا نباشد و ‌شاهنشاه شرکت خواهند فرمود یا نه صحبت کردم .
معمول این است به هر کس شاهنشاه تلگراف تسلیت بفرمایند مرجع میشود - کم و بیش- و تقریبا این علامت مرجعیت بعدی است .
شاهنشاه امر فرمودند به سید کاظم شریعتمداری در قم تلگراف کن .
من عرض کردم این شخص مورد اعتماد عامه مردم نیست .فعلا کسی که مورد علاقه و اعتماد مردم است خوانساری است .بالاخره کسی که مرجع تقلید می شود یک حقیقتی هم باید در زیر نهفته داشته باشد .همین مراجعی که اخیرا در گذشته اند مثل آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی و مرحوم بروجردی و همین مرحوم حکیم واقعا مردمی پرهیزکار بودند ، پول برای آنها حکم سنگ ریزه بود .در صورتی که من وقتی نخست وزیر بودم پس از آنکه آخوند ها را کوبیدم و بعد خواستم دریچه ای بروی آنها باز کنم همین شریعتمداری از من ششصد هزار تومان مساعده خواست که بعد ببیند چه می تواند بکند .
فرمودند مرد بی آزاری است
عرض کردم این بجای خود بماند ولی اعتقاد مردم هم چیز دیگر است .
بهر صورت آنقدر اصرار کردم که شاهنشاه اجازه فرمودند به هر دو نفر هم شریعتمداری و هم خوانساری تلگراف بشود ….
(خاطرات علم - جلد دوم )

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر