دنبال کننده ها

۳۰ بهمن ۱۴۰۰

خانه دو طبقه


حاج محمد شانه چی رئیس دفتر آیت الله طالقانی بود . همین آسید علی آقای خامنه ای که حالا مقام معظم رهبری و فرمانده کل نیروهای هوایی و دریایی و زمینی و زیر زمینی و فرا آسمانی و مالک مطلق ممالک محروسه ایران است قبل از انقلاب بمدت ۱۵ سال هر سال سه ماه محرم و صفر و رمضان را در خانه او بیتوته میکرد و یک طبقه از منزل آقای شانه چی در اختیار آقای خامنه­‌ای بود . خامنه‌­ای در خاطراتش تعریف میکند که من هر ساعتی از شبانه روز برمیگشتم خانه ؛ غذای من حاضر و آماده بود .
آقای شانه چی میگوید : یک سال آقای خامنه­‌ای اول ماه محرم بمن گفت :حاج آقا ؛ دعا کن امسال خوب کار کنم و یک ماشین بتوانم بخرم. از قضا آن سال خوب کار کرد و توانست با پول روضه خوانی یک فولکس واگن خریداری کند .
بعداز انقلاب یک دختر و دو پسر آقای شانه چی را اعدام کردند و خودش هم که لقب معتمد التجاررا داشت وقبل از انقلاب پشت سفته های لاجوردی جلاد را امضاء میکرد غیابا محکوم به اعدام شد .
لاجوردی دستور داده بود او را زنده نیاورند گویا شرم داشت چشمش به چشم شانه چی بیفتد! ولی شانه چی فرار کرد و ۱۷ سال در پاریس با فروش لباس زیر امرار معاش میکرد و جوانان ایرانی جان بدر برده از اعدام‌های سالهای سیاه و افسانه ای دهه شصت را پناه می­داد .
وقتی دهه هفتاد با وساطت خاتمی به ایران آمد تمامی اموالش مصادره شده بود. شانه چی بعد از برگشت به ایران با پولی که از راه فروش لباس زیر در پاریس جمع کرد دو مدرسه در مشهد ساخت.
در اواخر عمرش اقوام شانه چی او را در سرای سالمندان گذاشتند (تمامی فرزندانش اعدام شده بودند ) و باز عده­‌ای از دوستانش ایشان را از آنجا بیرو ن آورده و در خانه‌­ای با مراقبت مستمر دوستانشان نگهداری کردند .
خامنه ای خانه اش طبقه دوم نداشت که به آقای شانه چی عطا کند
محمد مدیر شانه چی پدر زهره مدیر شانه چی که در درگیری با ساواک در سال ۱۳۵۵ در رشت جان باخت ؛ محسن مدیر شانه چی زندانی سیاسی در زمان شاه که در درگیری با رژیم خمینی در سال ۱۳۶۱ جان باخت ؛ شهره مدیر شانه چی که در سن ۲۱ سالگی به دست رژیم خمینی تیرباران شد و حسین مدیر شانه چی که پس از دستگیریش در اوایل سال ۱۳۶۲ تا به امروز خبری از وی در دست نیست . حسین در هنگام‌دستگیری ۱۹ ساله بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر