دنبال کننده ها

۲۳ تیر ۱۴۰۰

چه گوارا

« از داستان های بوئنوس آیرس»
از اتوبوس پیاده میشوم . راه خانه ام را در پیش میگیرم .از جلوی مغازه محقر خاک آلودی میگذرم . عکس بزرگی از چه گوارا را پشت شیشه چسبانده اند .
دیدن تصویر چه گوارا مرا بیاد حرف های « گی ژرمو کابررا اینفانته » نویسنده کوبایی می اندازد . حرف هایی غیر مرسوم و بیرون از مدار زمانه.
او میگوید :چه گوارای انقلابی چهره ای مشکوک است و تنها پس از گذشت پنجاه سال که داوری در باره او تا حدودی ممکن خواهد شد می توانیم او را چنانکه هست ببینیم .مردی که دعوی بزرگ تاریخی اش آن است که اسطوره ای شخصی را در قالب کتابی بریزد و سپس نوشته خود را به عمل در آورد ، اهمیت او در مقام نظریه پرداز و عمل کننده در جنگ های چریکی هنگامی پوچ و بی معنی بنظر می‌رسد که دریابیم این نظریه پرداز به محض اینکه تجربیات افسانه ای خود را به عمل در آورد توسط همان نیرویی به زانو در آمد که بنا به نظریات وی یارای شکست دادن او را نداشت .
از کتاب « در پرسه های دربدری- فروردین ۱۳۶۵- بوئنوس آیرس »
—-//——-
*گی ژرمو کابررا اینفانته نویسنده ،فیلم نامه نویس و زبانشناس کوبایی است که چهل سال از عمر خود را در تبعید گذراند.از او بیش از پنجاه کتاب بر جای مانده که
مهم‌ترین آن « سه ببر گرفتار » نام دارد .
هشت سال پس از درگذشت کابررا اینفانته کتاب دیگری بنام « نقشه یک جاسوس » در اسپانیا منتشر شد که روایت تلخ ترین تجربه های نویسنده در دوران تبعید چهل ساله اوست .
اینفانته در فوریه ۲۰۰۵ در لندن در گذشت .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر