دنبال کننده ها

۲۰ تیر ۱۴۰۰

کودکان زاده در فقر

در كنار شهر مكزيكو ، دو كوه بزرگ است كه از دور پيداست .اين دو كوه زباله هاى اين شهر است كه در طول ساليان بر روى هم تلنبار شده است .
در دل اين كوه ، ميليون ها موش ، سوسك ، حشرات موذى ، و ده هزار انسان زندگى مى كنند كه بيش از نيمى از آنها كودك اند .كسانى كه در دل اين كوه پر ميكرب زندگى مى كنند كودكان خود را به ميان زباله ها مى فرستند در جستجوى فلز ، پلاستيك ، كارتن ، مقوا ، لباس ، و گاه غذا !! كودكان به دليل آنكه سبك ترند براى بالا رفتن از كوه زباله مناسب ترند .
در برزيل ، در بندر رسيف ، يكى از شلوغ ترين بندر هاى جهان ، در تمام ساعات شبانه روز ملوانان از سراسر جهان در گذرند ، آنها در هر قدم به كودكان 12 ساله اى بر مى خورند توالت كرده و سيگار به دست كه تن مى فروشند براى يك شب و با سى دلار بجاى پنجاه دلار .اين كودكان جايى براى خوابيدن ندارند و گاه خرج خانواده ى خود را مى دهند . گاه پدران روستايى شان آنها را به چهار هزار دلار فروخته اند و تا سن شانزده سالگى بايد كار كنند تا چند برابر اين پول را به خريدار خود بپردازند .
يكصد ميليون كودك در هند ، به كارهاى سخت مشغول اند و دل شان در هواى مدرسه و كلاس درس است .
هر روز صبح ، دويست مادر در حالى كه كودكان اسهالى و نحيف خود را در بغل دارند جلوى مركز خدمات درمانى كودكان گرد مى آيند . بعضى از آنها درمان مى شوند و بعضى با دست هاى خالى و چشمانى اشكبار از مركز بيرون مى آيند .
تحقيقى زير عنوان " اسلحه و كودكان " فاش مى كند كه كشور هاى فقير جهان درصد بيشترى از بودجه ى خود را به تسليحات مى دهند تا كشور هاى پيشرفته .
نيجريه به عنوان يكى از فقير ترين كشور هاى جهان كه در آن كودكان در وضعيت بسيار خطرناكى بسر مى برند و سالانه حدود چهل هزار نفر از آنها از گرسنگى و سوً تغذيه ميميرند 31 درصد بودجه ى خود را صرف امور نظامى مى كند و فقط 1,4 در صد آن را براى بهداشت و 1,9در صد آن را براى آموزش و پرورش به مصرف مى رساند ! تفنگ و فشنگ از نان فراوان تر است .
در گزارشى تحت عنوان " چه كسى مى تواند بى تفاوت بماند " محاسبه شده است كه فقط 2,5 ميليارد دلار ( يعنى دو صدم بودجه ى نظامى سالانه ى جهان ) لازم است تا پنجاه ميليون كودك از مرگ نجات يابند .
در حالى كه مردم جهان سالى 5 ميليارد دلار صرف بچه دار شدن و معالجه ى نازايى زنان و عقيم بودن مردان مى كنند هر روز متجاوز از چهل هزار كودك از فقر و گرسنگى ميميرند و 150 ميليون كودك در سراسر جهان دچار سو تغذيه اند و حدود 100 ميليون كودك در سن مدرسه رفتن هر گز پا به كلاس درس نمى گذارند .
30 ميليون كودك در پهنه ى جهان در خيابان ها زندگى مى كنند . 7 ميليون كودك كه از جنگ يا قحطى آواره شده اند در اردوگاه ها زندگى مى كنند ،
در آفريقاى مركزى و خاورى ده ميليون كودك يكى از والدين خود را به سبب ابتلا به بيمارى ايدز از دست داده است و چنين مى نمايد كه در برابر كارنامه جهانى چنين دلگزا ، بشريت قصد آن دارد كه به خود نجنبد .
يكى مى گويد : اگر روزى چهل هزار جغد از يك بيمارى بميرند جهان به سوكوارى خواهد پرداخت ، اما اينك هر روز چهل هزار كودك از گرسنگى و فقر ميميرند و چنان فريادى بلند نيست .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر