دنبال کننده ها

۲۹ بهمن ۱۳۸۹

دست بوسان شهبانو .......

نامه ای از شاعر عزیزهمولایتی ام رضا مقصدی
حسن جان
درود بر تو
درصفحه ات عکسی هست از آخوند های لاهیجان که بد نیست نام آنها را بدانی:
دو آخوند نخستین از سمت چپ برادران" بکا "است ( حرف ب ضمه دارد). آنکه دست فرح را می بوسد حاجی متضرع است که از بزرگ عمامه داران لاهیجان بود و نفر آغازین که دم در ایستاده است اسمش نظام شکن است
(عجب اسمی) .که دایی شاعر ارجمند وانسانگرای ما محمد امینی(م.راما)
ست که از اعضای ستاره ی سرخ بود که درسال 50 در تبریز دستگیر وپس از 7سال در سال 57 از زندان آزاد می شود ودر سال 64 برای نجات یکی از دوستانش در دریا غرق شد با آنکه در فن شنا
چندان ماهر نبود اما همان روحیه ی انسان دوستی وحمایت از دیگران
او را به مرگ می سپارد واستان گیلان از یک شاعر برجسته ی انسان دوست
محروم می ماند.نظام شکن باعث شد نام محمد عزیز رازنده کنم .نمیدانم او را می شناسی یانه؟ در سال 50 از زندان شعری از او به دستم رسید که بعد ها بر زبانها نشست.در این سال باخسرو گلسرخی ارتباطی تنگاتنگ داشتم وبرای جنگ های ادبی /سیاسی ی آن زمان
مقاله وشعر فراهم می کردیم. این شعر را به همراه یکی از شعر های خودم به خسرو سپردم تا آن ها را به جنگ صدا در شیراز بسپارد.
جنگ که در آمد این شعر بر سر زبان ها افتاد.دلیلش این بود که بارها از رادیو بغداد خوانده شده بود. سطرهایی از آن را برایت می نویسم.
یادش وخاطره اش گرامی باد.

بچه ها
کاغذی بردارید
بنویسید کبوتر زیباست.
بنویسید کلاغ
بی نهایت زشت است.
بنویسید که دارا خوب است
بنویسید که آذر خوب است
بنویسید که دارا فردا
قهرمان خواهد شد.
بنویسید که آذر فردا
قهرمان می زاید
.................
.................
تا شب جمعه ی آینده
مشق تان این باشد:
با با دندان دارد
اما
نان ندارد بخورد.

این هم گوشه یی از شعر مشهور گیلکی اش:

خزه از ای سر دیوار حیاط
شنه تا او سر دیوار حیاط

گل شیپوری ، خو شیپوره بزه
کوت کوتو عطر بدا
کی بوشو
کی بو ما؟
کی خوته
کی ایسا؟

26 روزه دیگه
تخم مرغون شیکه نن
جو.جه مرغون در، انن

می ماری
چاهه لب ،ناله کونه:
یا ابوالفضل رشید!

بانک رهنی
خو دوته دسه بنا می پیره سر
قرض ،امه خونه ایسا
هرچه کونیم نشنه.

خزه از ای سره دیواره حیاط
بو شو تا اوسره دیواره حیاط

خزه خسه نبنه.

تی فربون
رضا

۵ نظر:

ناشناس گفت...

درود به گیله مرد گرامی و آقای مقصدی ارجمند،
خوب شد به بهانه چند ملا، یادی از محمد امینی هم شد.

من شعر م. راما را "٢١ روز دیگه/ تخم مرغون ..." به یاد دارم.
---
و اشتباه بزرگ همه از جمله زنده یاد محمد امینی:
"
...
بنویسید كه دارا یك مسلسل دارد
بنویسید كه آذر بی عروسك هم می تواند باشد
...
"

پایدار باشید
م. م.

ashkan گفت...

ba salam.man chand ruzi hast ba saite shoma ashna shodam.fogholadast.ruzi nist ke sari be sait nazanam.khastam faghat tashakor karde basham.
Ashkan langerudi

ناشناس گفت...

گیله مردگرامی باسلام وعرض ادب مستدعی است به این سوال مخلص پاسخ دهید،نظام شکن ها مرد بودند یا امثال شجونیهاکه آبروبرای رشت ولاهیجان وحتی جنگل نگذاشته ، نظام شکن ها دست را علنی میبوسیدند ولی شجونی ها خایه لیسند ودهن گشاد.شما را به خدا شما را به طبیعت بیائید برای یکبار هم که شده دستازیکدنگی برداریدوهمه چیزهاراسیاه کاری نکنید.آقای مقصدی شاه باچپی ها چه کرد؟آیا به بهشت موعودتان رسیده اید؟شما ها در فلاکت این مردم سهیم هستیدباورکنیداین یک حقیقت است.

Gilehmard گفت...

جناب ناشناس عزیز.
ما نفهمیدیم چرا جنابعالی بیخودی جوش آورده اید . منظور مان از انتشار عکس دست بوسان شهبانو این بوده است که به آدم های ساده دل و بندگان ببوی حضرت باریتعالی بگوییم که : آی ببوها ! همین آخوند هایی که امروز پای علم و بیرق آسید علی گدای روضه خوان سینه میزنند و پستان به تنور داغ می چسبانند و از هیچ تهمت و توهین و رذالت و نامردمی در حق شاه سابق و خاندان پهلوی فرو گزار نمی کنند همان پاچه لیسان و دست بوسان و جان نثاران دیروزی هستند که از ساواک و اوقاف حقوق ماهانه میگرفتند و هفته ای هفت بار در مسجدها و منابر برای سلامتی شاهنشاه آریا مهر و علیاحضرت شهبانو دست به دعا بر میداشتند و بقای سلطنت خاندان پهلوی را از حضرت
باریتعالی مسئلت میفرمودند . انشاء الله که مقصود ما را فهمیدید ؟
اما در باب اینکه ما در فلاکت این مردم دست داشته ایم لابد حق با شماست چرا که ما از جان مان گذشتیم تا شاید برای گرسنگان میهن مان نانی و برای آرش سیستان و بلوچستان گالشی فراهم کنیم . نمیدانستیم این را :" دست داشتن در فلاکت مردم " میگویند .
بقول ملایان الله اعلم !

نيلوفر شميرانی گفت...

با درود . هر حکومتی دست بوسان خاص خودش را دارد . در بين قشر آخوندها هم موافق و هم مخالف حکومت پهلوی وجود داشت . هم دست بوس آستان وهم اسير دست ساواک . آنچه مهم است اينکه چرا ميليون ها انسان پشت سر خمينی قرار گرفتند تا حکومتی برآمده از کودتا را سرنگون کنند ؟ چرا رهبری مقبول تر از خمينی در صحنه نبود ؟ چرا بايد بين شاه و شيخ اين انتخاب صورت می گرفت ؟ فهم و شعور مردم در تصرف کدام حوزه تبليغاتی بود ؟

ارسال یک نظر