دنبال کننده ها

۱۳ مهر ۱۴۰۳

مردی که به خاک افتاد

نهم مهر ماه سالروز تیرباران خسرو خان قشقایی است .مردی که روزگاری دراز همراه و همگام دکتر محمد مصدق بود و در نهضت ملی شدن نفت ایران نقش چشمگیری داشت و سرانجام به دست دژخیمان خمینی تیر باران شد .
خسرو خان قشقایی یکی از فرزندان صولت الدوله قشقایی بود که از زمان حکومت صفوی تا فروپاشی نظام شاهنشاهی ایران رهبری ایل قشقایی را بعهده داشتند .
پدر خسرو خان قشقایی - اسماعیل خان صولت الدوله-ایلخان قشقایی بود که در زمان حکومت رضا شاه در حالیکه نماینده مجلس شورایملی بود دستگیر و‌زندانی میشود و در زندان بدست پزشک احمدی با آمپول هوا به قتل میرسد .
خسرو خان قشقایی تا شهریور ۱۳۲۰و برکناری رضا شاه در تهران تحت نظر بود و‌ پس از سقوط رضا شاه به میان ایل قشقایی بر گشت و تا کودتای ننگین ۱۳۳۲، در یک دوره دوازده ساله بعنوان سیاستمداری پر نفوذ در صحنه سیاست ایران ایفای نقش کرد
.
در ماجرای ملی شدن نفت خسرو خان قشقایی همراه برادران خود - ناصر خان و منصور خان و محمد حسین خان - بعنوان سران ایل قشقایی از دکتر محمد مصدق پشتیبانی میکنند ولی پس از کودتا و سقوط دولت ملی مصدق مجبور به ترک ایران میشوند و تمامی دارایی ها و املاک آنها توسط دولت سپهبد زاهدی مصادره میشود .
خسرو خان قشقایی از زمان تبعید تا آستانه آن انقلاب نکبت ، در آلمان - در شهر مونیخ - اقامت داشت و با همراهی دانشجویان طرفدار جبهه ملی روزنامه باختر امروز را منتشر میکرد .
او‌به محض بازگشت به ایران مالکیت باغ ارم شیراز را که یکی از گردشگاههای دلنشین و بی همتای ایران است به ملت ایران تقدیم کرد و در نخستین انتخابات مجلس شورای اسلامی به نمایندگی مجلس برگزیده شد اما ملایان حاکم از تصویب اعتبار نامه او خودداری کردند .
خسرو خان بعدا به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و همکاری با تیمسار دریا دار احمد مدنی دستگیر و پس از شکنجه بسیار تیرباران شد . دستگیری ‌‌و اعدام خسرو خان قشقایی با دستگیری و اعدام صادق قطب زاده همزمان بوده است .
صولت الدوله قشقایی کیست ؟
———————
اسماعیل خان قشقایی معروف به صولت الدوله ، ایلخان ایل قشقایی در دوره قاجار و پهلوی اول بود .
در جریان جنگ جهانی اول و اشغال ایران توسط بیگانگان ، پیکار همه جانبه قشقایی ها با نیروهای انگلیسی به رهبری صولت الدوله قشقایی یکی از مهم ترین مقاومت هایی بود که علیه نیروهای بریتانیا شکل گرفت
اسماعیل خان قشقایی بسبب رشادت و مهارتی که در تیر اندازی و‌جنگ های پارتیزانی داشت در اواخر سلطنت مظفر الدینشاه لقب صولت الدوله گرفت و همواره با نفوذ بیگانگان در امور کشور بشدت مخالف بود .
صولت الدوله دو‌بار به نمایندگی مجلس شورای ملی برگزیده شد اما در شهریور ۱۳۱۱ بهنگام نخست وزیری علی منصور مصونیت پارلمانی او لغو و دستگیر شد و در زندان به قتل رسید و بدین ترتیب پاداش مبارزات خود علیه سلطه بیگانگان را دریافت کرد .
داستان مبارزات آنها با انگلیسی ها و عوامل داخلی آنها داستان بسیار درد انگیزی است که امیدوارم در مجالی دیگر به آن بپردازم
May be an image of 1 person
See insights and ads
All reactions:
Zari Zoufonoun, Bahman Azadi and 90 others

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر