دنبال کننده ها

۱۸ بهمن ۱۳۹۱

الهی نان بخوری بترکی ...!!

دکتر هاشم رجب زاده استاد زبان فارسی دانشگاه ژاپن ؛ چندی پیش یادداشتی نوشته بود در مجله بخارا که چون با حال و روزگار گیله مردان و گیله زنان مان ارتباط دارد  برایتان نقل میکنم : 

" ...روز 23 دسامبر  نان فرانسه می خریدم و از خانم فروشنده پرسیدم که نانها مال امروز است ؟ 
گفت : البته ! تازه است . چون شب کریسمس است نان زیاد درست کرده اند و از صبح مردم زیاد خریده اند .
یادم آمد که در کریسمس و سال نو  نان میخورند . چون غذای هر روزشان برنج است . دانشجویانم - بخصوص دختر ها - بارها در یاد داشت های شان می نوشتند که امروز خواستم حال و هوایی تازه کنم ؛ از خواب که بیدار شدم صبحانه نان و قهوه خوردم .
میگویند مردم گیلان  سالیان پیش که هر وعده غذا برنج میخوردند ؛ اگر میخواستند کسی را نفرین کنند میگفتند : الهی نان بخوری و بترکی !!
-----------------
* خودم یادم میآید چهل و چند سال پیش خبرنگار رادیو رشت بودم . یک زن و شوهری از تهران منتقل شده بودند رشت . ظهر ها که میشد میرفتند نانوایی و دو سه تا نان میگرفتند و آنها را توی بقچه پارچه ای می پیچیدند تا دیگران نفهمند که آنها ظهر ها نان میخورند . 
هر کس ظهر ها نان میخورد آدم فقیر بیچاره ای بود !!
یاد آن روز ها بخیر ! حالا می بینم ملت ما برای خریدن همان برنج ناقابل باید در صف های دو سه کیلومتری بایستد .
این نکته را هم بگوییم و برویم پی کارمان : 
به یکی گفتند : امریکا تصمیم گرفته است دیگر به ایران گندم نفروشد 
جواب داد : به جهنم ! نان خالی میخوریم !!

۱ نظر:

آلیس گفت...

صبحانه هم برنج میخوردن قبل ترها بابام تعریف میکرد یه سال محصولشون خوب نبود بعد مادربزرگم بهش میگه برو نون بخر ولی کسی نفهمه به شاطر هم بگو برا خودمون نمی خوایم داری برمی گردی هم زیر لباست قایمش کن

ارسال یک نظر