دنبال کننده ها

۲۸ دی ۱۳۹۲

آنها تفنگ دارند ...!!

دوست امریکایی ام از من می پرسد : تعداد ملایان ایران چقدر است ؟ 
می گویم : دقیقا نمیدانم ؛ بگمانم صد و پنجاه هزار نفر باشند . 
می پرسد  : جمعیت ایران چقدر است ؟ 
میگویم : هفتاد و پنج - هشتاد میلیون نفر 
می گوید : یعنی هشتاد میلیون آدم نمی توانند از پس صد و پنجاه هزار ملا بر آیند ؟ 
- و من به یاد یک رویداد تاریخی می افتم .
در دوران استبداد صغیر ؛ وقتیکه سربازان روسیه تزاری در روز عاشورا ؛ ثقه الاسلام تبریزی و هفت تن از دیگر رهبران و مبارزان مشروطه را در تبریز به دار میکشیدند گروهی از مشروطه خواهان به دهها هزار مردمی که در خیابان ها و میدان ها سینه و قمه میزدند گفتند : شما چرا کاری نمی کنید ؟ شما دارید برای امام حسین و یارانش که هزار و سیصد سال پیش کشته شده اند سینه میزنید و عزاداری میکنید ؛ همین حالا جلوی چشم شما سالدات های روسی میخواهند چند تن از فرزندان همان امام حسین را به دار بکشند . بیایید همتی بکنید و دسته های عزاداری تان را به محل اعدام آنها ببرید تا روس ها جرات نکنند آنها را اعدام کنند .در روز اعدام، مشروطه‌‌خواهان تبریز، هرچه به مردم التماس کردند که بیایید امروز مقابل کنسول‌خانۀ روس عزاداری کنیم تا روس‌ها بترسند و روحانی فاضل و مجاهد شهر را اعدام نکنند، افاقه نکرد. یکی از مشروطه‌خواهان نزد سردستۀ مهم‌ترین هیئت قمه‌زنی تبریز رفت و گفت: روس‌ها بیشتر از 200 تفنگ‌چی در تبریز ندارند. شما چندهزار نفرید. نگذارید این عالم جلیل‌القدر را بکشند. سردستۀ قمه‌زنان گفت: اولارین تفنگی وار، آدمی اولدُرَللَر؛ «آنها تفنگ دارند، آدم را می‌کشند.»  

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام- داستان جالب و گویائی گفتید.
متاسفانه وضعیت در اکثر یا تمام کشورهای دنیا کما بیش همینه.
سال گذشته در آمریکا، دویست و خرده ای نمایندۀ ریپابلیکن کنگره ... علارغم مخالفت دائم و طولانی مردم قدرتمند و با سواد و آزاد آمریکا، دولت رو تعطیل کردند ... و صدمات زیادی به مردم و کسبه و اموال عمومی زدند... ... اللته اعتراضات زیاد مردم به جنگ اعراق و اون جور قضایا را هم که شاهدش بوده اید.
اللبته همونطور که میدونید اینجا کارها با "قانون" انجام میشه... و قانون تا حدودی اجازه آزادی سخن رو هم میدن ... ولی در عین حال زندانها و برنامه های جالب دیگری هم رایج است برای کسانیکه عملاً اعتراض میکنند... بهمین دلیل است که عموماً اینجا هم زندگی مردم دست قدرتمندان با تفنگ و با ... است.
سهیلا
soheylashakerine.blogfa.com/

ارسال یک نظر