دنبال کننده ها

۲۰ اسفند ۱۳۹۷

خزر بیمار است


خزر بیمار است
یکی از غنی ترین منابع آبی جهان - یعنی دریای خزر - سخت بیمار است و این بیماری نه تنها ناشی از ریزش دائمی مواد شیمیایی وفضولات شهر ها به این دریاست بلکه چپاولگران و سوداگران زمین و چوب و خاویار و نفت هم در نابودی دریای مان دست دارند .
دریای خزر در زمان های گوناگون به نام کرانه نشینان آن ، یا اقوام و قبایلی که در مجاورت آن زندگی میکردند نامیده شده است . مانند دریای خزران ، دریای کاسپین ، دریای جرجان ، دریای گیلان یا بحر الجیل ، دریای دیلم ، دریای طبرستان ، و دریای مازندران .
تازیان ، نخست این دریا را بحر جرجان و سپس بحر خزر نامیدند.
ابن خلدون مورخ و فیلسوف معروف عرب این دریا را بحر طبرستان ، و ارسطو و بطلیموس آنرا دریای « هیرکانیه » یعنی دریای گرکان نامیده اند .
سطح دریای خزر ۲۸ متر پایین تر از سطح دریای آزاد است ، یعنی اگر روزی به دریای آزاد وصل شود بخش جلگه ای استانهای گیلان و مازندران تماما زیر آب خواهند رفت .
حد اکثر عمق دریای خزر نهصد و هشتاد متر و مساحت آن۷۳۷ هزار کیلومتر مربع است .
طول خطوط ساحلی خزر شش هزار و چهار صد کیلومتر است که ۹۹۲ کیلومتر آن شامل سواحل شمال ایران میشود .
مجموعا یکصد و سی رودخانه بزرگ و کوچک به دریای خزر می ریزند که یازده رودخانه و بیش از یکصد نهر و آبراه ایرانی هم جزو آنهاست
هفتاد و پنج درصد آب دریای خزر از طریق رودخانه ولگا به آن ریخته میشود و ۲۵ درصد مابقی از طریق رودخانه اورال و رودخانه کورا و رودخانه های ایران تامین میشود .
تنوع زیستی دریای خزر شامل ۸۵۴ گونه جانوری و بیش از پانصد گونه گیاهی است و همین دریای زیبای ما زیستگاه گونه های جانوری و گیاهی منحصر بفردی است که در نوع خود بی نظیرند .نمونه بارز آن ماهیان خاویاری است که شش گونه آن در این دریا یافت میشود که۸۵ درصد ذخایر خاویاری دنیا را در خود دارند .
پس از فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی و ایجاد کشورهای مستقل ، چنین گمان میرفت که این کشورها دارای حکومت های مستقل و مردمی و دموکراتیک خواهند بود اما می بینیم که از قزاقستان و تاجیکستان گرفته تا آذربایجان و قرقیزستان و ارمنستان وگرجستان و کشورهای دیگر ، نه تنها حکومت های دموکراتیک بر سر کار نیامدند بلکه همچون جمهوری نکبتی اسلامی ایران ، حکومت ها بدست اوباش و گروههای مافیایی افتادند که نه تنها از کشتن و سوختن و دهان دوختن و زبان بریدن مردمان ابایی ندارند بلکه مثل اختاپوس چنان بر منابع مالی و ثروتی این کشور ها چنگ انداخته اند که هر صدای اعتراضی را در گلو خفه میکنند .
در چنین اوضاع و احوالی است که مقولاتی همچون حفظ محیط زیست اساسا در ذهن و اندیشه این گروههای مافیایی نمی گنجد و همه چیز را به تاراج و حراج گذاشته و به شیوه ای راهزنانه در رقابت با یکدیگر و در یک مسابقه تاراجگری ، به جان دریای خزر افتاده اند
بعنوان مثال جمهوری آذربایجان و دریای خزر به مرکز بزرگترین پروژه های نظامی ، نفتی ، و گازی کارتل های جهانی تبدیل شده و شرکت های عظیم نفتی بین المللی در این منطقه به اکتشاف و استخراج نفت و گاز سرگر م اند .
شرکت یونیکال ، یک خط لوله هزار مایلی 
را از خزر به جیحان کشیده که در مسیر خود از هزار و پانصد رودخانه میگذرد .
حفر چاهها ، نقل و انتقال و ریختن مواد زائد کارخانه های پترو شیمی ، آبها را آلوده میکند ، زمین های کشاورزی را می سوزاند ، میلیون ها نفر را بیکار میکند، ادامه حیات گونه هایی از ماهیان و پرندگان و گیاهان را بخطر می اندازد و در مسیر خود - از جمله در گرجستان -آب های معدنی معروف را نابود میکند
در جمهوری آدمخواران اسلامی ، تجاوز به حریم جنگل ها ، فروش و واگذاری جنگل ها به آقا زاده ها و وابستگان ملایان ، امری طبیعی و عادی است ، کما اینکه چند ماه پس از تصویب طرح موسوم به « صیانت از جنگل ها »بهره برداری از معدن زغال سنگ در دل جنگل های بکر و یگانه شمال به شرکت البرز واگذار شد و دست صنایع چوب و کاغذ گیلان برای انهدام آخرین بقایای درختان کهن و کمیاب این سامان باز گذاشته شد .
مساحت جنگل های مخروبه شمال کشور ۶۲۳ هزار هکتار است و اگر اوضاع بهمین منوال پیش برود در آینده ای نه چندان دور هیچ نشان و نشانه ای از جنگل های سر سبز شمال باقی نخواهد ماند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر