دنبال کننده ها

۱۰ شهریور ۱۳۸۸

بار سنگين تاريخ .......

* ما ؛ بعنوان يک قوم يا " ملت " ؛ از آغاز ؛ گرفتار اهورامزدا و اهريمن ؛ و زندانی " نيک و بد " و " خير و شر " بوده ايم .
هر چيز و هر کار ؛ يا خوب است يا بد .يا سفيد است يا سياه . حد وسط و خاکستری وجود ندارد .از اين بابت بمعنی فرنگی کلمه " مانوی " هستيم .

برای همين ؛ هستی شناسی ما اخلاقی ؛ و ادبيات کلاسيک مان سرشار از درس اخلاق است .....
در رابطه با همديگر هم همينطور . نويسنده های ما در همين سنت ؛ حرفه نويسندگی را با شغل دادستانی يا وکالت عوضی ميگيرند . دادستان يا وکيل مدافع جمعی يا توده ای هستند بر ضد گروهی ديگر .

مفهوم جديد " تعهد " ؛ و دشمنی ديرين ملت و دولت ؛ شاه و رعيت نيز اين نقش سياسی - اجتماعی نويسنده را تشديد ميگرد و ميکند .

از اين گذشته ؛ برای پوشاندن و نديدن فقر و بی مايگی و بيچارگی امروز ؛ به تاريخ رو ميآوريم و شکوه و بزرگی گذشته را می ستاييم .
ديروز مان وسيله ای است برای فرار از امروز .
بار تاريخ تا چه اندازه بر دوش ما سنگينی و پای رفتن مان را خسته ميکند .

" شاهرخ مسکوب "
" روز ها در راه ...."

ديوار نويسی.......

۹ شهریور ۱۳۸۸

سر اومد زمستون .....


هاردا مسلمان گورورم قورخورام

یازان: صابیر

قورخورام!...

پا-يى پيياده دوشوره م چؤللره،
خار-ى موغيلان گؤروره م، قورخمورام.


سئير ائديره م برر و بييابانلارى،
غول-ى بييابان گؤروره م، قورخمورام.


گاه اولورام بحرده زؤورق نيشين،
دالغالى طوفان گؤروره م، قورخمورام.


گه چيخيرام ساحيله هر ياندا مين،
وحشى-يى غورران گؤروره م، قورخمورام.


گاه شفق تك دوشوره م داغلارا،
يانقيلى وولقان گؤروره م، قورخمورام.


گاه انيره م سايه تك اورمانلارا،
ييرتيجى حئيوان گؤروره م، قورخمورام.


اوز قويورام گاه نئييستان
لارا،
بير سورو آسلان گؤروره م، قورخمورام.


مقبره ليكده ائديره م گه مكان،
قبريده خورتان گؤروره م، قورخمورام.


منزيل اولور گه منه ويرانه لر،
جين گؤروروه م، جان گؤروره م، قورخمورام.


خاريجى مولكونده ده حتتا گزيب،
چوخ توحه ف اينسان گؤروره م، قورخمورام.


بو كوره-يى عرضده من موختصر،
موختليف الوان گؤروره م، قورخمورام.


لئيك بو قورخمازليق ايله دوغروسو،
آى داداش! واللاهى، بيللاهى، تيللاهى؛
هاردا موسلمان گؤروره م، قورخورام!
قورخورام!، قورخورام!، قورخورام!.....


بیسبب قورخمورام، وجهی وار
نئيله ييم آخير، بو پوخ اولموشلارين،
فيكرينى قان قان گؤروره م، قورخورام!.
قورخورام!، قورخورام!، قورخورام!.....

١٨٩٥

هر جا مسملمان میبینم می ترسم!

پای پیاده روانه ی بیابان می شوم،
خار مغیلان می بینم، نمی ترسم.


بر و بیابان را سیر می کنم،
غول بیابان می بینم، نمی ترسم.


گاهی در دریا کشتی نشین می شوم،
توفان موج انگیز می بینم، نمی ترسم.


گاه
در سواحل هزاران
حیوان وحشی غوطه ور می بینم ، نمی ترسم.

گاه چون شفق به کوه ها می نشینم،
آتشفشان سوزان می بینم، نمی ترسم


گاه چو سایه بر جنگل ها فرود می آیم،
حیوان درنده می بینم ، نمی ترسم.

گاهی به نیستان روی می گذارم،
یک گله شیر می بینم، نمی ترسم.


گاه در قبرستان ها خانه می کنم،
در قبر لولو می بینم، نمی ترسم.


گاهی در ویرانه ها منزل می گیرم،
جن و
انس می بینم، نمی ترسم.

در ممالک خارج هم که میگردم

انسانهای تحفه میبینم اما نمیترسم


در این کره ی ارض من، مختصر،
هر جور چیزی می بینم و نمی ترسم


اما با این نترسی، راستی راستی،
ای داداش، والاه ، بلاه، بخدا
هرجا مسلمان می بینم ، می ترسم!...

میترسم! میترسم! میترسم!


بی سبب نمی ترسم ، دلیل دارد،
چه کنم آخر، در فکرگه شده اینها
خون وخونریزی می بینم، می ترسم!
می ترسم، می ترسم، می ترسم!

1895

۶ شهریور ۱۳۸۸

کاوه يا اسکندر ...؟؟!!



مهدی اخوان ثالث:



موجها خوابیده اند ، آرام و رام

طبل توفان از نوا افتاده است

چشمه های شعله ور خشکیده اند

آبها از آسیا افتاده است

در مزار آباد شهر بی تپش

وای جغدی هم نمی اید به گوش
دردمندان بی خروش و بی فغان

خشمناکان بی فغان و بی خروش

آهها در سینه ها گم کرده راه

مرغکان سرشان به زیر بالها
در سکوت جاودان مدفون شده ست

هر چه غوغا بود و قیل و قال ها

آبها از آسیا افتاد ه است

دارها برچیده خونها شسته اند

جای رنج و خشم و عصیان بوته ها

خشکبنهای پلیدی رسته اند
مشتهای آسمانکوب قوی

وا شده ست و گونه گون رسوا شده ست

یا نهان سیلی زنان یا آشکار

کاسه ی پست گداییها شده ست

خانه خالی بود و خوان بی آب و نان

و آنچه بود ، آش دهن سوزی نبود

این شب است ، آری ، شبی بس هولناک

لیک پشت تپه هم روزی نبود

باز ما ماندیم و شهر بی تپش

و آنچه کفتار است و گرگ و روبه ست

گاه می گویم فغانی بر کشم

باز می بیتم صدایم کوته ست
باز می بینم که پشت میله ها

مادرم استاده ، با چشمان تر
ناله اش گم گشته در فریادها

گویدم گویی که : من لالم ، تو کر
آخر انگشتی کند چون خامه ای

دست دیگر را بسان نامه ای

گویدم بنویس و راحت شو به رمز
تو عجب دیوانه و خودکامه ای

من سری بالا زنم ، چون ماکیان
ازپس نوشیدن هر جرعه آب

مادرم جنباند از افسوس سر
هر چه از آن گوید ، این بیند جواب

گوید آخر ... پیرهاتان نیز ... هم
گویمش اما جوانان مانده اند

گویدم اینها دروغند و فریب
گویم آنها بس به گوشم خوانده اند

گوید اما خواهرت ، طفلت ، زنت... ؟
من نهم دندان غفلت بر جگر

چشم هم اینجا دم از کوری زند
گوش کز حرف نخستین بود کر

گاه رفتن گویدم نومیدوار
و آخرین حرفش که : این جهل است و لج

قلعه ها شد فتح ، سقف آمد فرود
و آخرین حرفم ستون است و فرج

می شود چشمش پر از اشک و به خویش
می دهد امید دیدار مرا

من به اشکش خیره از این سوی و باز
دزد مسکین برده سیگار مرا

آبها از آسیا افتاده ، لیک

باز ما ماندیم و خوان این و آن
میهمان باده و افیون و بنگ

از عطای دشمنان و دوستان
آبها از آسیا افتاده ، لیک

باز ما ماندیم و عدل ایزدی
و آنچه گویی گویدم هر شب زنم

باز هم مست و تهی دست آمدی ؟
آن که در خونش طلا بود و شرف

شانه ای بالا تکاند و جام زد
چتر پولادین ناپیدا به دست

رو به ساحلهای دیگر گام زد
در شگفت از این غبار بی سوار

خشمگین ، ما ناشریفان مانده ایم
آبها از آسیا افتاده ، لیک

باز ما با موج و توفان مانده ایم
هر که آمد بار خود را بست و رفت

ما همان بدبخت و خوار و بی نصیب
زآن چه حاصل ، جز با دروغ و جز دروغ ؟

زین چه حاصل ، جز فریب و جز فریب ؟
باز می گویند : فردای دگر

صبر کن تا دیگری پیدا شود
کاوه ای پیدا نخواهد شد ، امید


کاشکی اسکندری پیدا شود

خامنه ای بالای دار.....

۴ شهریور ۱۳۸۸


  • ۵۷

۳ شهریور ۱۳۸۸

اعتراف .......... مانا نيستانی

34g3czo.jpg (382×604)مطططط

خودکار قرمز .......


شنیدم در زمان خسرو پرویز

گرفتند آدمی را توی تبریز

به جرم نقض قانون اساسی

و بعض گفتمان های سیاسی

ولی آن مرد دور اندیش، از پیش

قراری را نهاده با زن خویش

که از زندان اگر آمد زمانی

به نام من پیامی یا نشانی

اگر خودکار آبی بود متن اش

بدان باشد درست و بی غل و غش

اگر با رنگ قرمز بود خودکار

بدان باشد تمام از روی اجبار

تمامش از فشار بازجویی ست

سراپایش دروغ و یاوه گویی ست

گذشت و روزی آمد نامه از مرد

گرفت آن نامه را بانوی پر درد

گشود و دید با هالو مآبی

نوشته شوهرش با خط آبی:

عزیزم، عشق من ، حالت چطور است؟

بگو بی بنده احوالت چطور است؟

اگر از ما بپرسی، خوب بشنو

ملالی نیست غیر از دوری تو

من این جا راحتم، کیفور کیفور

بساط عیش و عشرت جور وا جور

در این جا سینما و باشگاه است

غذا، آجیل، میوه رو به راه است

کتک با چوب یا شلاق و باطوم

تماما شایعاتی هست موهوم

هر آن کس گوید این جا چوب دار است

بدان این هم دروغی شاخدار است

در این جا استرس جایی ندارد

درفش و داغ معنایی ندارد

کجا تفتیش های اعتقادی ست؟

کجا سلول های انفرادی ست؟

همه این جا رفیق و دوست هستیم

چو گردو داخل یک پوست هستیم

در این جا بازجو اصلن نداریم

شکنجه ، اعتراف، عمرن نداریم

به جای آن اتاق فکر داریم

روش های بدیع و بکر داریم

عزیزم، حال من خوب است این جا

گذشت عمر، مطلوب است این جا

کسی را هیچ کاری با کسی نیست

نشانی از غم و دلواپسی نیست

همه چیزش تمامن بیست این جا

فقط خود کار قرمز نیست این جا