دنبال کننده ها

۳ بهمن ۱۳۹۶

تاج وارونه


تاج وارونه .....
....نهم آبان مجلس رای به انقراض قاجاریه داد و دعوت مجلس موسسان .
نه خود سریر سلیمان به باد رفتی وبس
که هر کجا که سریری است میرود بر باد ......
مدرس در موقع رای از مجلس خارج شد و گفت : اگر صد بار رای بدهید خلاف قانون اساسی است
میرزا حسین خان علا ، تقی زاده ، و دکتر مصدق با تصدیق خدمات سردار سپه مختصر نطقی مشعر بر تعدی به قانون و تخلف از صلاح کرده خارج شدند . .... دولت آبادی گفت : اگر این آقا شاه شود و قانونی باشد دیگر از وجود او نمیتوان بر خور دار شد .
شب دهم آبان عبدالله خان طهماسبی رییس گارد احمد شاه ، سرتیپ مرتضی خان ، و دو نفر دیگر از افسران ، محمد حسن میرزا را از قصر گلستان حرکت داده به سر حد عراق رساندند و عصر نهم بعضی افسران به قصر رفته در ها را مهر و موم کردند ....روز بعد حرم را بطرزی نا شایسته از اندرون بیرون کردند . محمد علیشاه که در حمایت روس رفته بود سالی یکصد هزار تومان به او مرسوم دادند . مدرس بعد ها در موقعی گفت می بایست داد و از احمد شاه زحمتی به ایران وارد نیامده بود .
قرض است فعل های بدت پیش روزگار
در هر کدام عصر که خواهد ادا کند
محمد حسن میرزا و حرم او این روزگار را دو نوبت دیدند . خیابانی هم او را به افتضاح از آذربایجان عذر خواسته بود .
از طرف داور ، شیروانی ، یاسایی ، عبدالحسین صدر، ملک التجار آشتیانی و یازده نفر دیگر - ۸ آبان ۱۳۰۴ - تصویب موارد ذیل پیشنهاد شده بود :
انقراض سلسله قاجاریه
-واگذاری حکومت موقت به سردار سپه
- دادن اختیار به مجلس ششم در تعیین تکلیف قطعی با حق نظر در مواد ۳۵-۳۶-۳۷-۳۸ و۴۰متمم قانون اساسی که به مجلس موسسان شناخته شوند ......
هفدهم آبان ، مجلس پنجاه هزار تومان اعتبار برای مصارف انتخاب موسسان تصویب کرد
پانزدهم آذر ، مجلس موسسان فراهم آمد . در تکیه دولت جمع شدند و وظیفه خود را انجام دادند و آن الغای مواد چهارگانه متمم قانون اساسی بود و استقرار چهار ماده جدید بنام پهلوی . میرزا صادق خان به ریاست انتخاب شد .
خطبه سلام جلوس ۲۵ حمل در تخت مرمر را محمد حسن خان ادیب پسر محمد حسین خان ادیب الدوله ناظم دارالفنون که صدای رسا دارد بر خواند . تاجگذاری به اردیبهشت ۱۳۰۵ موکول گشت .
قاجاریه از بین رفتند و کریم خان گور بگور افتاد .
مدت سلطنت قاجاریه یکصد و پنجاه و یک سال شد (۱۱۹۳-۱۳۴۴) . میرزا نصرالله خان صدر اعظم که به فراموشکاری معروف بود تاج را وارونه به سر محمد علیشاه گذاشته بود که همان روز به فال بد گرفته شد . از همان روز این روز پیش بینی میشد .

نقل از کتاب : خاطرات و خطرات -  مهدیقلی هدایت ( مخبر السلطنه) - انتشارات زوار . ص ۳۶۹

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر